Zásadní revize právní úpravy AML zákona se blíží. Instituce EU se shodly na nových pravidlech

Rada EU a Evropský parlament se počátkem letošního roku vzájemně dohodly na balíku společných unijních pravidel, týkajících se boje proti praní špinavých peněz. Návrhy se v tuto chvíli nachází v prvním čtení v rámci legislativního procesu EU, představují významný posun v regulaci a dohledu nad finančními aktivitami v EU. Mají za cíl posílit ochranu finančního systému proti nelegálním aktivitám. 


Jaké jsou hlavní změny tohoto balíčku? Co se bude dít dál a kdy se změny projeví v našem právním řádu?

Hlavní změny AML zákona

Revizi oblasti AML formálně tvoří tři legislativní instrumenty: 

  1. návrh nařízení o předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu („AMLR“). 
  2. návrh šesté směrnice o mechanismech, které mají členské státy zavést za účelem předcházení využívání finančního systému k praní peněz nebo financování terorismu („AMLD6“). 
  3. návrh nařízení, kterým se zřizuje Orgán pro boj proti praní peněz a financování terorismu („AMLAR“). 

Aktuální verze předpisů najdete zde: AMLD6, AMLRAMLA.

AMLR: rozšíření rozsahu AML regulace a zavedení nových pravidel

V oblasti boje proti praní peněz přichází Evropská unie s klíčovými změnami, které mají za cíl posílit regulaci a zvýšit transparentnost. Předně dojde k rozšíření rozsahu AML regulovaného sektoru. Nyní bude zahrnovat: 

  • poskytovatele služeb souvisejících s kryptoměny, 
  • platformy skupinového financování, 
  • obchodníky s luxusním zbožím 
  • nebo třeba profesionální fotbalové kluby a agenty. 

To však pro český kapitálový trh nebude novinkou, protože první dva výše zmíněné body již stávající právní úprava obsahuje. Případně nás čekají již v rámci připravované novely zákona č. 253/2008, o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu. Profesionální fotbalové kluby a agenti budou podléhat regulaci pět let po účinnosti nového nařízení, což je o dva roky déle než u ostatních nově zahrnutých sektorů.

Dále bude v čl. 59 AMLR zaveden pro osoby obchodující se zbožím nebo poskytující služby (s výjimkou obchodníků s drahými kovy a kameny) celounijní limit pro platby v hotovosti nad 10 000 EUR. To znamená úplný zákaz přijímat nebo provádět platby v hotovosti nad 10 000 EUR (nebo ekvivalentu v jiné měně). U takto vysokých hotovostních plateb totiž výrazně rostlo riziko praní peněz a financování terorismu. 

Ukázalo se, že nestačilo, aby obchodníci se zbožím nebo poskytující služby provádějící/přijímající platbu v hotovosti nad 10 000 EUR podléhali AML povinnostem.

Nově se také bude od povinných osob působících v rizikovějších odvětvích, které provádějí příležitostné transakce ve výši 3 000–10 000 EUR, vyžadovat identifikace a ověření klienta. Tato opatření zesílené kontroly se do této doby uplatňovala pouze na příležitostné transakce ve výši nejméně 10 000 EUR.

Stávající požadavky se považovaly za nevyhovující i v dalších oblastech, novinkou je tedy zavedení zesílené kontroly v případech, kdy obchodní vztahy s klienty s vysokým čistým jměním zahrnují nakládání s velkým objemem majetku. 

Komise určí třetí země s významnými strategickými nedostatky v jejich vnitrostátních režimech pro boj proti praní peněz a financování terorismu. Tyto země se budou považovat za vysoce rizikové třetí země

U příležitostných transakcí a obchodních vztahů zahrnujících tyto třetí země budou povinné osoby podle čl. 23 AMLR uplatňovat opatření zesílené kontroly. Stanovovat se budou i další pravidla zesílené kontroly v případě přeshraničních korespondenčních vztahů (článek 30 AMLR).  

Nově přibude úvěrovým a finančním institucím povinnost shromáždit dostatek informací o respondenční instituci. Nutné bude zjistit a posoudit například povahu podnikání respondenční instituce, její pověst a „kvalitu“ dozoru. Navázání či udržování korespondenčních vztahů s bankou, která je zapsána do obchodního rejstříku v zemi, v níž není fyzicky přítomna – nemá zde pobočku či skutečné vedení, bude zakázáno.

Ke změnám dochází rovněž v požadavcích týkajících se skutečných majitelů a politicky exponovaných osob. Podle definice v čl. 2 AMLR nově se budou považovat jako PEP např. členové řídících orgánů politických stran, které mají mandát v celostátních výkonných nebo zákonodárných orgánech nebo v regionálních či místních výkonných nebo zákonodárných orgánech zastupujících volební obvody s nejméně 50 000 obyvateli, či se ve skupině rodinných příslušníků PEP ocitnou i sourozenci. 

Definice skutečného majitele ve společnostech se ve článku 42 AMLR zjednodušila na fyzickou osobu, která společnost přímo či nepřímo ovládá, ať už prostřednictvím vlastnického podílu (vlastnictví 25 % plus jedné akcie nebo hlasovacích práv nebo jiný majetkový podíl ve společnosti, a to i ve formě akcií na doručitele, na všech úrovních vlastnictví), nebo jinými prostředky.

AMLD 6: rejstříky skutečných majitelů a zvýšení odpovědnosti

S přijetím šesté novely směrnice proti praní peněz dojde k rozšíření údajů evidovaných v rámci registru skutečných majitelů. Tento registr bude nově zahrnovat informace o skutečných majitelích právnických osob zapsaných do rejstříku mimo EU, které na území členského státu s tímto registrem navazují obchodní vztahy s povinnou osobou či nabývají na tomto území nemovitosti. 

Nebude však muset být veřejně přístupný, registry nemovitostí zavedené v čl. 16 AMLD6 budou přístupné příslušným orgánům prostřednictvím jediného přístupového bodu. Informace v rejstřících se budou muset ověřit a v souvislosti s opatřeními proti obcházení sankcí po ruské invazi na Ukrajinu se budou muset označovat subjekty spojené se sankcionovanými osobami na rejstřících.

Přijetím směrnice dojde k posílení odpovědnosti a pravomocí finančních zpravodajských jednotek (čl. 17 an. AMLD6), kdy podle dohody budou mít okamžitý a přímý přístup mimo jiné k:

  • finančním a správním informacím, 
  • informacím z oblasti vymáhání práva, včetně daňových informací, 
  • informací o finančních prostředcích a jiných aktivech zmrazených na základě cílených finančních sankcí. 

Mezi další změny se řadí zdůraznění důležitosti dozorčích orgánů a posílení jejich spolupráce či posuzování rizik na úrovni EU i na národní úrovni. Zavádí se například povinnost dozoru orgánu veřejné správy nad orgány stavovské samosprávy, které jednají jako regulační orgány.

Další krok zahrnuje harmonizaci přístupu k dohledu založenému na posouzení rizik, a to prostřednictvím společného nástroje pro kategorizaci rizik. Zároveň se zřizují kolegia pro boj proti praní peněz a financování terorismu (čl. 36 AMLD6).

AMLA: nový orgán pro dozor a koordinaci

Účelem nařízení je zřídit celounijní Úřad pro boj s praním peněz a financováním terorismu. Úřad bude zodpovídat za dohled v oblasti AML/CFR a bude mít v této oblasti významnou poradní úlohu, typicky vydávat výkladová stanoviska. Dohlížet má na omezený počet vysoce rizikových povinných subjektů (např. na úvěrové instituce, které jsou usazeny nejméně v sedmi členských státech či další instituce podle čl. 12 an. AMLAR) a nepřímo na ostatní povinné subjekty. 

Nepřímá dohledová úloha orgánu bude spočívat v koordinaci a dohledu nad vnitrostátními dohlížiteli v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu a je obsažena v čl. 28 an. AMLAR. AMLA bude mít zároveň pravomoc přijímat prostřednictvím prováděcích technických norem závazné standardy a vzory pro oznamování podezřelých obchodů a podezřelých činností povinných osob finančním zpravodajským jednotkám. 

AMLA bude také zodpovídat za vytvoření a správu centrální databáze informací relevantních pro AML dohled (např. seznam všech orgánů dohledu, statistické informace o druhu a počtu povinných osob v každém členském státě, závazná opatření a sankce přijaté v rámci dohledu nad jednotlivými povinnými osobami či jiné informace podle čl. 11 AMLA).

Kdy se změn dočkáme?

V procesu přijetí návrhu nařízení AMLR probíhá první čtení v Radě EU. Toto nařízení vstoupí v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie a bude použitelné po třech letech od vstupu v platnost.

Podobně je na tom návrh směrnice AMLD6, poněvadž stále probíhá první čtení u Rady EU. Tato směrnice vstoupí v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie a členské státy musí uvést v účinnost právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí nejpozději do tří let ode dne vstupu této směrnice v platnost.

Pokud jde o návrh nařízení o orgánu AMLA, Rada EU a Evropský parlament dosáhly předběžné dohody již 13. prosince 2023. Od této doby došlo k výraznému posunu, protože se 30. ledna 2024 uskutečnilo veřejné slyšení o sídle AMLA. 22. února zástupci Rady EU a Evropského parlamentu odhlasovali, že budoucí evropský orgán pro boj proti praní peněz a financování terorismu bude mít sídlo ve Frankfurtu a zahájí svou činnost v lednu 2025

V procesu přijetí návrhu nařízení však stále probíhá první čtení u Rady EU, přičemž poslední jednání se uskutečnilo 29. února. Očekává se, že změny v oblasti boje proti praní špinavých peněz a financování terorismu by měly být aplikovatelné již do dvou let.

Naše zaměření

Klíčové kontakty

Jan Šovar advokát

Jan Šovar

partner

Ondřej Mikula partner

Ondřej Mikula

partner

Související příspěvky

Licence umožňuje umisťování dluhopisů pro účely crowdfundingu vydaných korporátními emitenty, jakož i přijímat a předávat pokyny investorů týkajících se takových dluhopisů. V České republice se veškeré dosud udělené povolení v oblasti crowdfundingu týkaly umožnění poskytováním úvěrů.
30. prosinec se stává důležitým datem pro všechny subjekty poskytující služby spojené s virtuálními aktivy. Co se mění? Nová pravidla na obzoru: Subjekty, které nemají živnostenské oprávnění na "Poskytování služeb spojených s virtuálním aktivem", nebudou brzy oprávněny poskytovat služby spadající pod nařízení MiCA (např. provoz kryptosměnáren nebo obstarávání...
Advokátní kancelář FINREG PARTNERS s potěšením oznamuje příchod nové členky týmu, advokátky Moniky Hospůdkové, která posílí specializaci kanceláře na oblast M&A a práva obchodních společností.   Monika přichází z mezinárodní kanceláře CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang, kde se pět let specializovala na korporátní právo a M&A transakce, včetně W&I pojištění. Cenné zkušenosti rovněž získala v největší české...

Připojte se k našim čtenářům a zůstaňte informováni o důležitých právních otázkách s blogem právní kanceláře Finreg.